a) Trafienia Krytyczne to szanse pokemona na cios krytyczny, mogący zadać podwojone obrażenia lub wyeliminować pokemona przeciwnika z walki. Siły pokemnów to subiektywne odczucie sędziego jednak powinniście brać pod uwagę krytyki... To jednak pokaz szczęścia, ale i strategii. Jak to wygląda u nas? Dzielimy je na:
1. Cios Krytyczne zwykłe. Są one możliwe do uzyskania z każdym atakiem ofensynym i sędzia raz na jedną stronę walki powinien każdemu walczącemu wykonać losowanie co do takowego ataku w sposób ustalony odgórnie, spokojnie
2. Ruchy, które mają zwiększone szanse na trafienie krytyczne o jedno oczko(np. Nocne Cięcie ). Jeśli trener używa takiego ataku, no i powie o tym w czasie walki (sędziowie nie musza się tego domyślać, tylko sprawdzić czy to prawda), to sędzia losuje cios krytyczny dla tego atak (jako jedyny na danej stroni prowadzonej walki... Nie ma tak, ze losuje zwykły i ze zwiększoną szansą). Jeśli go nie użyjemy, to sędzia będzie losował pewnie z jakiegoś zwykłego ataku.
3. Zdolność (np. Super Szczęście). Zwiększa szanse na trafienie ataku krytycznego o jedno oczko i w połączeniu z atakiem, ktory ma zwiększoną szansę na cios krytyczny powoduje, że według naszego systemu mamy 50% szans na trafienie krytyczne.
To samo tyczy się walk z liderami, ale sami liderzy nie losują sobie krytyków... Sąe na tyle silni, że im coś takiego potrzebne nie jest
b) STAB czyli Same-type attack bonus, zwiększa siłę ataku o tym samym typie o 50%. Tak jak w wypadku ciosów krytycznych, siła ataku zależy od subiektywnej oceny sędziego, ale powinien on brać pod uwagę to co tu napiszę, czyli:
I. Jeśli pokemon ma jeden typ to siła ataków tego typu jest zwiększana o 50% (np. wodna broń u Totodile)
II. Jeśli pokemon ma dual-typ to pierwszy typ daje 50% a drugi 25% (np. Powietrzny As u Staraptora będzie miał +50%, ale szybki atak tylko 25%)
III. Zdolność taka jak Adaptacja (Adaptability), zwiększa siłę do 100% u pierwszego typu i 50% u drugiego typu.